Ucząc dokonywania korekty tekstu, nauczyciel powinien podać uczniom trzy istotne wskazówki: 1. Wróć do napisanej przez siebie pracy po jakimś czasie, a przynajmniej po krótkiej przerwie. Chwila przerwy da ci świeże spojrzenie na to co napisałeś.
2. Nie pisz całego tekstu od początku. Celem jest poprawa tekstu, dlatego też ważne jest zidentyfikowanie tych elementów pracy, które wymagają korekty.
3. Przeanalizuj język twojej wypowiedzi, jego poprawność i bogactwo.
Kolejny etap analizy to odpowiedź na trzy zasadnicze pytania:
1. Co jest główną myślą mojej wypowiedzi?
2. Co mi się podoba w mojej wypowiedzi? Dlaczego?
3. Co mi się nie podoba w mojej wypowiedzi? Dlaczego?
Znając odpowiedzi na te pytania, uczeń będzie wiedział od czego zacząć poprawę. Prezentuję teraz przykład ćwiczenia analizy i korekty prac pisemnych na lekcji języka angielskiego.
Przygotowanie do lekcji: uczniowie przynoszą na lekcje napisane przez siebie wcześniej prace pisemne.
Przebieg lekcji:
- Nauczyciel przedstawia uczniom fragment wypowiedzi pisemnej.
I swam in high school , though I wasn’t particularly good I was all right and got to swim in meets. One of the worst parts of swimming was that when you spend all that time in the water it isn’t very good for you. Being in chlorine water all the time can bleach your hair. There are pictures of me from then and my hair looks grayish green. Also I got rashes, and you could easily get really painful ear infections. Luckily swimming isn’t very dangerous as sports go; it’s hard to fall down and hurt yourself when you are in the water. Once a swimmer was doing a flip turn which involves doing a somersault in the water by the wall and she turned too close to the wall and banged her legs and had to go to the hospital but that didn’t happen very often.
Zadaniem uczniów jest określenie głównej myśli tekstu oraz ocena i uzasadnienie tego, co im się w tym tekście podoba, a co nie. Uczniowie wykonują to zadania w formie pisemnej odpowiadając na poniższe pytania:
- What is the main idea of the passage?
- What do I like about this passage? Why/
- What don’t I like about this passage? Why?
Po dokonanej przez uczniów analizie, nauczyciel omawia wraz z nimi tę wypowiedź pisemną. Uczniowie przedstawiają swoje sugestie dotyczące możliwości poprawy tego tekstu.
- Uczniowie przystępują teraz do analizy i oceniania napisanych przez siebie wcześniej prac, odpowiadając na trzy powyższe pytania.
- Uczniowie pracują w parach. Wymieniają się swoimi pracami i dokonują oceny pracy kolegi/koleżanki odpowiadając na trzy wyżej przedstawione pytania. Po dokonaniu oceny, uczniowie porównują odpowiedzi na pytania swoje i kolegi/koleżanki omawiając mocne i słabe strony swoich prac.
- Uczniowie przystępują teraz do poprawy tych elementów prac, które wymagają korekty.
Na koniec uczniowie czytają poprawione prace kolegów w parach i wymieniają uwagi na temat dokonanej korekty.
Dobre aspekty:
- określenie najpierw głównej myśli tekstu daje uczniom pewność, że napisana przez nich praca jest zgodna z tematem
- rozpoczęcie oceny od analizy dobrych stron pracy działa motywująco, gdyż uczniowie dostrzegają pozytywne efekty swojej pracy
- identyfikacja słabych elementów napisanej pracy skłania uczniów do poprawy tylko fragmentów pracy wymagających korekty, a nie pisania całej pracy od początku
Bibliografia:
N. Berlatsky: „Build your writing skills”
Opracowała Mariola Kutyna, nauczycielka języka angielskiego